Bliv klogere på processen fra oprettelse som boligsøgende til du får nøglerne til din nye bolig.
Opret dig som ansøger
Opret dig som ansøger allerede i dag, og begynd din boligsøgning med det samme - eller opret dig som ansøger og optjen anciennitet, så du står bedre på ventelisten, når du på et tidspunkt ønsker en ny bolig.
Du skal være fyldt 15 år for at komme på ventelisten, og din opskrivning er personlig. Du kommer først på ventelisten, når du har betalt medlemsgebyret på 175 kr.
Du opretter dig som ansøger ved at taste dine personlige oplysninger, og når du har betalt, kan du nemt tilføje ønsker til din boligsøgning via Min Side.
Det er vigtigt, at du, når du skriver dig op, vælger de afdelinger/boliger, du gerne vil være skrevet op til. Hvis du ikke gør det, har vi ikke mulighed for at sende boligtilbud til dig.
Du kan betale medlemsgebyret via hjemmesiden med Dankort, Visadankort, Mastercard og Mobile Pay Online.
OBS. Nogle mailtjenester kategoriserer vores mails som spam - så husk at tjekke dit spamfilter.
Din plads på ventelisten gælder fra det tidspunkt, vi har registreret din indbetaling. Dit medlemsnummer er personligt og gælder kun dig.
Ved en eventuel skilsmisse/fraflytning, er det en fordel, at din ægtefælle/samlever og du hver især er oprettet som ansøgere.
Du kan også vælge at være passivt medlem. Det vil sige, at du ikke modtager tilbud på ledige boliger, men at du bevarer din plads på ventelisten. Du kan til enhver tid ændre din opskrivning fra passiv til aktiv eller omvendt ved at kontakte os pr. mail på nfbo@nfbo.dk eller pr. telefon på 54 84 19 70. Du kan også ændre din status på Min Side. Når du melder dig aktiv igen, vil du igen modtage tilbud på ledige boliger.
På Min Side kan du også se din prioritet, og hvor langt du er i køen på ventelisten.
Boligsøgning
Du kan fra Min Side udsøge, tilføje eller fjerne boliger på din ønskeliste. Der er flere muligheder for at udsøge, f.eks. kan du vælge område og antal rum.
Du kan også vælge "Flere kriterier", hvor du kan søge efter lejlighedstyper, som lejlighed, rækkehus - eller om boligen skal have altan, elevator, om der må være husdyr, den maksimale husleje og så videre.
Jeg har et husdyr, hvordan søger jeg?
Du kan lave en udsøgning, hvor du vælger husdyrmuligheder og udsøger specifikt efter de gældende regler, der er i de forskellige afdelinger.
Modtag boligtilbud og besvarelse af tilbud
Hold øje med din mail
Vi sender boligtilbud ud til 20 ansøgere ad gangen, og du kan se dine boligtilbud på Min Side. Fristen for besvarelse fremgår af tilbudsbrevet, og du kan kontakte os for at få telefonnummeret til den nuværende lejer, så du kan aftale besigtigelse af boligen.
Din prioritet fremgår af tilbudsbrevet - den ansøger, der har lavest prioritet har størst chance for at få boligen.
Hvordan svarer jeg ja eller nej tak til en bolig?
Besvar altid via Min Side, hvis du modtager tilbud på mail.
Er du ikke digital og har du modtaget tilbud pr. brev, bedes du kontakte administrationen på 54 84 19 70.
Hvad sker der, hvis jeg ikke svarer på et tilbud?
Hvis du hverken svarer ja eller nej tak til dit tilbud, vil din boligsøgning blive sat i bero, efter vi har informeret dig om, at du nu bliver sat i bero, da der flere tilbud, du ikke har svaret på. Du kan altid selv aktivere din boligsøgning igen på Min Side.
Hvis jeg er den heldige, der får boligen
Er du den heldige, der får boligen, vil vi ringe til dig en af de nærmeste dage efter svarfristen for boligtilbuddet. Vær opmærksom på, at hvis der i tilbuddet står, at svarfristen f.eks. er den 5. november, så udløber svarfristen først den 5. november kl. 00.00 - og vi kan derfor ikke svare endeligt på, hvem der får boligen før den 6. november om morgenen.
Lejekontrakter
Måske har flere sagt ja tak til den samme bolig, og er du den med den laveste prioritet i køen, der har sagt ja, så ringer vi til dig efter svarfristens udløb.
Underskrivelse af lejekontrakten
Når du har fået besked om, at det er dig, der har fået boligen, sender vi lejekontrakten digitalt, hvor du kan underskrive med Mit ID.
Er du ikke digital, aftales eventuel afhentning af lejekontrakten på vores kontor.
Betalingsfrist
Sammen med lejekontrakten er der nærmere information i forhold til indbetaling.
Indflytning og nøgleudlevering
Du får udleveret nøgler til din nye bolig, den dag du overtager boligen, jf. din lejekontrakt. I kontraktbrevet er dato for indflytningssyn angivet.
Du mødes med ejendomsfunktionæren ved boligen på det aftalte tidspunkt, og her udføres der et indflytningssyn. Overtagelse af boligen er typisk den 1. eller den 15. i en måned. Falder indflytningsdagen i en weekend eller på en helligdag, får du nøglerne på sidste hverdag inden indflytningsdagen - men vær opmærksom på, at selvom du har modtaget nøglerne, må du ikke flytte ind før den dato, du overtager lejemålet.
Hvis du ikke selv har mulighed for at afhente nøgler, er der mulighed for, at en anden person kan få udleveret nøgler på dine vegne - dog skal der fremvises en fuldmagt fra dig, og personen skal fremvise ID.
Indflytningssyn og indflytningsrapport
Når du får udleveret nøgler til din bolig, gennemgår ejendomsfunktionæren din bolig sammen med dig og sikrer sig, at boligen er i god og forsvarlig stand.
Indflytningsrapporten og en nøglekvittering underskrives ved indflytningssynet.
Boligens stand
Boligen er gjort ren, når du flytter ind, men der er ikke lavet en hovedrengøring.
Boligens stand/standard svarer til de fastlagte bestemmelser i vedligeholdelsesreglerne, der gælder for boliger i afdelingen.
Aflæsning forbrug
Der er vores ejendomsfunktionær, der aflæser målerne i din bolig ved indflytning.
Vaskeri mv.
Når du modtager nøgler, fortæller din ejendomsfunktionær om afdelingens fælles faciliteter, f.eks. om der er vaskeri, selskabslokale og andet.
Du er også velkommen til at installere din egen vaskemaskine, tørretumbler eller opvaskemaskine i boligen - dog skal du ansøge om tilladelse først. Når du logger på Min Side, kan du sende ansøgningen digitalt - eller du kan få udleveret en ansøgningsblanket hos ejendomsfunktionæren, hvor du også skal aflevere den, efter du har udfyldt ansøgningen.
Fejl og mangel indberetning
Du har 14 dage, fra du modtager nøglerne til din nye bolig til at indberette eventuelle fejl og mangler i boligen.
Du får udleveret en fejl- og mangelliste af ejendomsfunktionæren i forbindelse med indflytningssynet, hvor du kan anføre evt. fejl og mangler, som du finder i løbet af de første 14 dage.
Udbedring af fejl - ikke alt udbedres
Når du har afleveret din fejl og mangleliste, vil du blive kontaktet af ejendomsfunktionæren, som laver en aftale om besigtigelse og udbedring af fejl og mangler i din bolig.
Der kan være fejl og mangler, der ikke udbedres, og dette vil være noteret og påført fejl og mangellisten, så du ikke hæfter ved fraflytning.